fredag 18 januari 2013

PTdE Etapp 8: Den långa...

Och lång var den. Precis som vanligt inför tävling känns det som om jag är i bra form, men man vet aldrig hur det kommer att gå för ens det väl drar igång. Jag värmde upp precis lagom länge (kanske runt 10-15min) i ett behagligt tempo medan jag väntade på att alla skulle bli klara och redo för start. När starten gick ville jag vara längst fram som vanligt, men jag tog det hyfsat lugnt för att inte ta ut mig i förtid och jag ville också se lite i vilken form resten av gruppen befann sig i. Nicke hängde med bra, likaså Jocke som anslöt sig till oss i början men fick släppa efter en stund. Nicke verkade vara jäkligt stark, så jag valde att vara taktisk och lade mig tätt bakom honom för att nyttja "suget" och kunde vila upp mig ganska bra. Efter ett tag med lite uppför och med starka ben beslöt jag mig för att trycka på och ge mig av för jag var rejält sugen på bästa tid totalt och spurtpriset på denna etapp och kände att jag nog faktiskt kunde klara av det.

Hela etappen kändes som om den gick riktigt smidigt. Uppför kunde jag trycka på hårt och mjölksyran nådde mig aldrig riktigt. På slätten, de korta partier som fanns, kunde jag också pressa på utan att egentligen höja min andning särskilt mycket. Däremot nedför de sista milen var lite småjobbiga när man var tvungen att ha riktigt hög kadens och jag kände att det ryckte i vänstra vadmuskeln. Det gjorde mig lite orolig för att hela vaden skulle låsa sig, men med turen på min sida förblev det bara ryckningar.

Nu 10 km kvar och enda fokus: Etappens bästa tid och helst med marginal. Här upplevde jag som om banan aldrig skulle ta slut. Runt 4-5 km kvar började jag höja intensiteten och det visade sig precis som jag misstänkte, att kroppen faktiskt hade en växel till, och psyket ville också i mål så snabbt som möjligt. När jag nådde mållinjen med tiden 01:46:46 var kroppen helt skakig. Alla har ännu inte kört etappen p.g.a. tekniska problem, men det blev som jag önskade. Etappens snabbaste tid (hittills), högst upp i poängtävlingen och en klättring i totalställningen från 8:e till 5:e plats.

Här är lite färska resultat från PTdE:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar