tisdag 5 mars 2013

Inspirationsföreläsning med Bernt Johansson

Företaget Asko Appliances AB mera känt som "Asko Cylinda" eller för de riktigt gamla "Junga Verket", ska ju som sagd flytta sin produktion till Slovenien. Riktigt tråkigt mestadels p.g.a. att de hade några schysst produkter på gång, men som insider att se hur organisationen arbetar, så är det helt förståeligt att företaget till slut landade i denna tragiska situation. Men i alla fall satsar nu företaget det sista halvåret på att de anställda ska våga sig ut till nya jobb och inspirera dem med hjälp av t.ex. föreläsningar. Då upptäckte jag att cyklisten Bernt Johansson som vann OS-guld i Montréal 1976 skulle komma till Asko och naturligtvis kände jag, att jag var tvungen att närvara. Det var dock lite tråkigt och underligt att av ca. 500 anställda, deltog endast runt 25-30 personer. Jag var lite tidig och fick en liten stund att snacka med Bernt och naturligtvis handlade det om cykel.

Föreläsningen var mycket trevlig, men jag tror att man uppskattar den som mest om man har ett cykel- eller sportintresse. Den var inte så kopplad till yrkeslivet som jag trodde att den skulle vara, men mig gjorde det absolut ingenting. Helt otroligt motiverad idrottsman. Först när han berättade om sitt träningsupplägg så tänkte jag, hur fasiken ska jag kunna bli bra om man måste träna på det sättet, men senare kom jag på att det är viktigt att man hittar sitt egna sätt och anpassar sig efter de förutsättningar man själv har. Om man vill bli bra på något, måste man vara optimistisk och se lösningar hellre än problem.



Bli motiverad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar