måndag 2 juni 2014

Tävlingshelg med Kinnekulle Cyclassic och Kinnekulleloppet, Del 1

Efter en tuff helg är det gott att koppla av lite. Märkte att kroppen blev lite nedsatt på onsdag och torsdag veckan efter tävlingarna, men nu känner jag mig som gott som återställd och laddad inför nya utmaningar.

Det hela började med...

Kinnekulle Cyclassic
Bara 15 minuter kvar till start och jag var inte ens ombytt. Jag letade upp en toalett, bytte om och nålade fast nummerlapparna. Lite småstressad cykade jag och Martin Forhaug bort till bilen för att lämna våra väskor. Jag drog direkt till starten med ca 5 minuters marginal med avsaknad av uppvärmning. Starten gick och jag var beredd på att det skulle bli ett högt tempo redan från början och det blev det en stund, men det var inga bekymmer att hänga med. Sedan hände något och klungan seglade som om det vore en helt vanlig söndagscykling några kilometer. När vi närmade oss Källby befarade jag att jag skulle få problem i Jerneklevsbacken genom att ligga helt felplacerad och placerade mig därför långt fram för att inte behöva sick sacka mig förbi andra cyklister som kunde få problem i backen.

Efter ca 5 mil i utförskörningen genom Kestad hände det som jag hoppades inte skulle hända som var en blandning av orutin, för mycket självsäkerhet och dålig form. Jag tappade klungan! Jag låg långt bak i en vänsterkurva och fick jobba mig förbi flera cyklister när gummibandseffekten inträffade. Jag fick dåligt med hjälp och när någon till slut bestämde sig för att gå om mig, var jag alldeles för ansträngt för att lägga mig på rulle. Jag svor högt! Riktigt högt! Om jag bara hade tagit i lite till, bara fem meter till! Om jag bara hade legat längre fram i klungan vid svängen! Om, om, bara en massa om! Men inget att göra något åt, bara att kämpa vidare och hämta in de resterande som hade gjort samma misstag som jag eller helt enkelt inte var starka nog att gå med. Vi blev i alla fall ett jag gäng på ca 5 cyklister som ökade och minskade i antal under resans gång. Vi samarbetade bra och tog oss i mål med mer erfarenhet och tävling i benen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar